2019-07-04

Lägenhetsprojekt i Akranes på Island

Byko-Lat i Lettland, som ägs av Bergs Timber AB (publ), har fått förtroendet att bygga tre trähus på Island i Akranes. Varje byggnad består av 20 modulära enheter som producerades och färdigställdes på Byko-Lats fabrik i Lettland och har sedan transporterades till Island i två separata transporter sjövägen.

Produktionen lanserades i november 2018 och den första försändelsen med de två första byggnaderna skickades till Island i slutet av mars 2019. Den andra försändelsen med den tredje byggnaden ägde rum i slutet av maj 2019. I mitten av juni färdigställdes de första två byggnaderna och i mitten av juli kommer den tredje byggnaden att stå klar.

Lägenheterna kommer att vara till uthyrning. Om du vill veta mer om lägenheterna, gå till projektets hemsida: https://www.bjargibudafelag.is/sv/apartments/akranes-asparskogar/

Wood Element Houses byggdes som en separat affärsrörelse 2005. Wood Element Houses fokuserar på teknik och produktion av skräddarsydda prefabricerade träramar och trähus. Flera hundra olika projekt har realiserats under den korta perioden av dess existens till huvudsakligen Sverige, Island, Norge och Belgien. För mer information besök http://www.bykohouses.lv/